Temnou divizi Cradle of Filth jistě nemusím dlouze představovat. Kapela si během svého více než dvacetiletého působení na scéně získala zástupy fanoušků po celém světě. Energie, se kterou tvoří hudbu, je obdivuhodná a za ta léta vůbec neztrácejí elán, o čemž konečně svědčí jejich poslední počin „Cryptoriana – The Seductivness Of Decay“, v rámci kterého kapela chystá turné. To evropské odstartuje 18.1. 2018 v Praze! A den nato kapela potěší své fanoušky také v Ostravě.  Pojďme si zkrátit čekání na koncert příjemným pokecem. Pozvání na kus řeči přijal Marek „Ashok“ Šmerda.

 

Po vydání posledního alba „Hammer Of The Witches“ jste relativně brzy přišli s informací, že pracujete na další desce. Jak to vlastně v kapele vypadá, když nadejte ten správný čas začít pracovat na novém materiálu?

Sešlo se to prostě tak, že nápadů byl dostatek a většinu loňského roku bylo i dost času na samotné skládání i pilování aranží, takže by byla škoda ho nevyužít. On samotný proces skládání, aranžování, tvorby demosnímků pár měsíců zabere, takže ve výsledku je ten odstup od minulé desky, myslím, odpovídající.

Kdo přišel s tématem nové desky? Rozhoduje o tom jen Dani nebo se spolu radíte?

Celkový koncept, jakož i veškeré texty jsou výhradně Daniho dílem. Stejně jako u předchůdce nám předestřel pár námětů a nikdo nebyl na pochybách, že se opět bude jednat o skvělý příběh!

Album jste společně nahrávali v Brně. Bylo to poprvé, co jste dohromady pracovali na novém materiálu mimo Anglii? A kdo se pro Brno rozhodl?

Tady Tě trochu opravím. V Brně jsme pouze zkoušeli, sehrávali se a dolaďovali nějaké detaily. Finální nahrávání proběhlo stejně jako minule v Grindstone Studios v anglickém Suffolku pod taktovkou producenta Scotta Atkinse. Brno byla logická volba, protože nám ve stejném termínu do plánu logisticky pasovalo vystoupení Cradle of Filth na More Than Festu ve Zvolenské Slatině.

Na Vaše vystoupení na Slovensku si dobře pamatuji. Byli jsme s přítelkyní v první brázdě a koncert byl naprosto skvělý. Dokonale vyšlo i počasí. Byl vidět Měsíc a padla mlha. Opravdu skutečný zážitek. Vraťme se ale k současnému albu. Jak se práce na desce odvíjela? Jak se ostatním zahraničním členům v Brně líbilo? Co je případně zaujalo na Brnu nejvíce?

Myslím, že všem se v Brně velice líbilo. Samozřejmostí bylo české pivo, hodně také chutnal tradiční hovězí guláš. O víkendu jsme v sobotu všichni společně v přilehlé vesnici kousek u Brna navštívili koncert Titanic, se kterými Marthus také hraje. Takže ani o kulturu nebyla nouze!

Když jste šli po městě, poznávali vás lidé na ulici?

Pracovali jsme dost intenzivně ve zkušebně, takže na nějaké časté procházky po centru příliš času nezbylo. V neděli jsme si ale udělali čas na návštěvu centra a přilehlého okolí. Podívali jsme se například do Kostnice u svatého Jakuba nebo do podzemí – Labyrintu pod Zelným trhem. Večer jsme pak zašli do známého metalového klubu Black Diamond, kde nás samozřejmě lidé poznali.

Tak to pro návštěvníky klubu muselo být velice příjemné překvapení. Pojďme teď k písni „Heartbreake and Seance“, ke které jste natočili videoklip. Natáčelo se v Litvě. Mimo jiné se na práci podílel Arthur Berzinsh. Jak natáčení probíhalo a jak se ti s Arthurem spolupracovalo? 

Natáčení klipu k „Heartbreake and Seance“ byla další velká zkušenost. Produkce zahrnovala opravdu rozsáhlý realizační tým. Arthur měl navíc do detailů vypracovaný scénář, a to včetně veškeré výpravy, která zahrnovala velké množství kulis a rekvizit. Arthur je opravdový génius, který své vize navíc umí zhmotnit do finální podoby. Výsledek mě doslova uchvátil!

Co se týče videoklipu, jak bys srovnal hraní ve zkušebně versus hraní před kamerou? Je v tom velký rozdíl? Případně kdy se ti hraje lépe?

Tak toto se, myslím, moc srovnávat nedá, protože při natáčení klipů nástroje obvykle nejsou zapojeny do zesilovačů. Nahrávka se pouští z playbacku, tudíž se jedná spíše o hraní takzvaně „na kameru“, jediný, kdo to takříkajíc musí oddřít stejným způsobem jako na koncertě, je Marthus (smích).

Jak jsi s výsledným videoklipem spokojený?

Naprosto! Myslím, že lépe už to snad ani udělat nelze. Je tam krásně vidět onen smysl pro detail a maximální dotaženost! Osobně mám tento typ videoklipů velmi rád také proto, že se odlišuje od současné „mass“ produkce, kde převládají digitální efekty a celkově to nepůsobí moc přirozeně.  

V tom s tebou souhlasím. Když se tě zeptám na téma desky, jak na tebe působí? Hodně fanoušků považuje tento námět za velmi sympatický návrat ke kořenům. Tedy, jak bys album „Cryptoriana“ popsal?

Zvukově se jedná o pokračování předchozí nahrávky „Hammer of the Witches“ s tím, že u hudební složky došlo hned k několika zpestřením. Nahrávka je obohacena například o živý sbor, který se jako spojovací nit provléká celou nahrávkou a dodává jí zcela unikátní atmosféru! Mimochodem party sboru, stejně jako veškeré klávesy a orchestrace (a samozřejmě bicí), jsou opět dílem Marthuse! Ohlasy ze stran fanoušků i tisku jsou v případě „Cryptoriana“ snad ještě více kladné než v případě předchůdce, což se zdá být až neuvěřitelné.

Kdyby sis měl vybrat tři nejoblíbenější skladby z nové desky, které to budou?

Tak to bude těžký výběr. Album je hodně kompaktní bez slabších míst, takže ho mám rád jako celek. Nabízí se tudíž klasická možnost, že se obliba skladeb bude v mém případě měnit a navracet podle momentální nálady. Čili pokud bych musel v tomto okamžiku zvolit tři favority, tak by to momentálně asi byli „Heartbreak and Seance“, „Death and Maiden“ a „You Will Know The Lion By His Claw“.

Měl jsi s nějakou skladbou během tvorby komplikace? Tedy je nějaká, která se ti hraje obtížněji než jiné? Nebo to všechno šlo dobře od ruky? 

Určité pasáže vyžadovaly více času pro nácvik, ale na to už jsem si v Cradle of Filth zvykl. Vše musí být na sto procent,  nebo jak říkávám: Sto procent je startovní bod!

Teď se trochu vrátíme v čase. Vzpomeneš si, kdy jsi poprvé slyšel o Cradle of Filth?

Samozřejmě. Bylo to určitě v letech 1996 – 1997. Tenkrát jsem se poprvé potkal v jedné z tuzemských kapel právě s Marthusem, který už byl jejich velkým fanouškem. Když mi pak v roce 1998 pustil Cruelty and the Beast, byl jsem doslova ohromen!

Jak bys zhodnotil čas působení v kapele?

Jako velmi plodný s tím, že další velká porce nás čeká přiští rok v podobě Cryptoriana World Tour!

Jak se ti spolupracuje s Danim? A jak na tebe jako člověk působí?

Spolupráce je, myslím, oboustranně plodná a velmi reflektivní. Dani má krom ucelené textové představy i podnětné připomínky k muzice a nástrojovým partům, které se pak doaranžují a doopraví, až jsou s výslednou podobou všichni spokojeni.

Máš s kapelou nějaké veselé zážitky? Něco, na co rád vzpomínáš?

Je toho spousta a doufám, že toho další velká spousta ještě bude! Určitě jsou to zážitky ze společných cest a turné, prohlídek měst a míst. Nechci tu jmenovat nějaká konkrétní, abych na něco nezapomněl. Mám už pár svých oblíbených destinací, do kterých se znovu rád podívám.   

Pojďme teď k vizuální podobě kapely. Ke každé desce se váže nová image. Kdo pro vás vymýšlí make-up a kostýmy? A jak jsi s novou image spokojený?

K novince tvořila kostýmy firma SceneSick z USA, která vycházela ze svých návrhů, jež jsme po dohodě připomínkovali, až jsme se dobrali k finálním designům. Make-up je většinou individuální záležitostí a časem se vyvíjí a pozměňuje. Mně osobně se velmi líbí návrh, který jsme vymysleli při natáčení videa a následné „fotosession“, a tak se budu snažit držet se tohoto námětu pro nadcházející turné.

A jak se na nadcházející turné připravuješ?

Připravuji se tvrdě a svědomitě, protože koncertní setlist dozná vcelku zásadních změn. 

Nedávno ses vrátil z Japonska, kde jste hráli na festivalu „Loud Park“. Jak sis Zemi vycházejícího slunce užil?

Japonsko bylo naprosto skvělé. Spousta legendárních koncertních záznamů pochází právě ze Země vycházejícího slunce, a tak jsem rád, že jsem mohl být tak trochu součástí tamní kultury, tedy aspoň na chvíli! 

V lednu se objevíte v České republice v rámci evropského turné, a to hned dvakrát. Poprvé v Praze v klubu Roxy a pak v Ostravě v klubu Garage. Jsou pro tebe koncerty v Čechách něčím jiné než v jiných zemích? A už jsi někdy ve zmíněných klubech vystupoval?

Domácí koncerty jsou vždy speciální, navíc jich zase tolik není. To ale neznamená, že to na ostatních flákám! Nicméně ani v jednom klubu jsem zatím neměl možnost vystupovat, takže se těším!

Tour jedete s kapelou Moonspell. To je pro mnoho fanoušků skvělá zpráva. Jak se ti líbí jejich muzika a jak se na společnou šňůru těšíš?

Myslím, že to bude skvělé. Moonspell jsou vynikající kapela a také báječní lidé. Věřím, že tato kombinace je pro fanoušky velice lákavá, protože spojení obou hudebních světů slibuje opravdu nevšední zážitek!

 

A na závěr. Je něco, co bys rád vzkázal fanouškům?

Děkuji za letitou podporu a užijte si nové album Cradle of Filth: Cryptoriana – The Seductiveness of Decay!

 

Fotografie poskytl Marek Šmerda

[fbcomments]

Pokračováním v procházení tohoto webu souhlasíte s používání cookies. více informací

Náš web (stejně jako téměř všechny ostatní) využívá k různým funkcím cookies. Díky nim děláme web lepší. Pokud máte ve svém prohlížeči cookies zapnuté a budete pokračovat v prohlížení Orbis Metallum, tak s tímto faktem souhlasíte.

Zavřít