Postcards from Arkham je mladá kapela hrající progressive-post rock a na svém kontě má dvě studiové desky. Druhá v pořadí, pojmenovaná AE0N5, je pár týdnů stará a kapelník Frodys nám k ní něco řekne …
Zdravím tě, Maro, díky moc za tvůj čas, který jsi věnoval následujícím otázkám!
Ahoj, děkuji za zajímavé otázky a podporu!
OM: Na začátek nám, prosím, představ hudební těleso Postcards from Arkham …
P.F. Arkham je (nejen) hudební pohlednicí, ale i kukátkem a mostem do světa, o kterém si myslíte, že nikdo kromě vás neví. Je to jako když naleznete vzpomínky na něco, co jste neprožili, ale chtěli byste…
OM: Na kontě máš/máte dvě dlouhohrající desky. Ta druhá, pojmenovaná AE0N5, je jen pár týdnů stará. Jaké jsou na ni reakce? Na FB stránce vje možné vidět několik postů odkazující na recenze v cizině. Takže asi dobrý, ne? :)
Jsem velice mile překvapen reakcemi nejen kritiků, ale i posluchačů. Uvědomuji si, že tato hudba není lehce vstřebatelná a do jejího proniknutí potřebujete daleko více úsilí než u většiny jiných desek. K dosažení úplného zážitku navíc potřebujete i booklet alba. Proto si vážím jakéhokoliv názoru, ze zahraničí nebo odtud, a ať už se jedná o negativní nebo pozitivní kritiku (která naštěstí převládá). Jinak sám se snažím přijít na to, co počet a názory zahraničních recenzí dokazuje zároveň o těch českých.
https://www.youtube.com/watch?v=eiDxPDVx7WU
OM: Druhá deska byla vydána pod hlavičkou MetalGate Records. Jak jsi/jste přišel/přišli ke spolupráci s přední nahrávací společností u nás?
První kroky podnikli samotní Metalgate brzy po vydání alba OCEANIZE . Opatrně si ověřovali smysl této kapely například vystoupením na Czech Death Festu. Zde začala dlouhá, ale velice milá a úspěšná spolupráce, kterou si pochvalují doufám obě strany. Metalgate totiž mají něco, co mnoha vydavatelstvím chybí : touhu, chuť a kreativitu dělat skutečně originální a skvělé věci, čehož si vážím…
OM: AE0N5 je dle mého názoru o něco barvitější a posluchačsky vstřícnější než její předchůdce. Cítíš to tak také? Byl to záměr?
V tomhle jsem zřejmě příliš zaujatý…
Proces tvorby této hudby je pro mne (a musí být) naprosto přirozeným. Pokud někomu přijde hudba vstřícnější, znamená to, že se nachází na podobné vlně jako já, a naopak… O nějakém záměru se tedy mluvit nedá. Určitě si před tím, než začnu skládat, neříkám, jestli chci složit něco vstřícnějšího nebo ne :) Jsem ale velice rád, že se toto album zdá vstřícnější.
OM: O té barvitosti mluvím hlavně díky vokálům, které mají na svědomí Ivo Doseděl (Ador Dorath) a Lenka Machová (ex-AD). Jak jsi ke spolupráci zlákal tyto dva skvělé vokalisty?
Byl jsem si hned od začátku vědom, že tyto role budou pro album velice důležité, proto byl výběr náročný, a já jsem rád, že jsem mohl spolupracovat nejen s vynikajícími umělci, ale i skvělými lidmi a přáteli. To se týká vlastně celého alba od vydavatele až po producenty ve studiu. Všichni tito lidé měli radost z tohoto projektu a jsem přesvědčen, že se i to na výsledku podepsalo. Myslím si tedy, že se mnou spolupracovali z čisté tvůrčí vášně :)
OM: Vokálů je také na albu více jak na tom předchozím, kde byly zpěvy spíše v pozadí a ještě k tomu byly spíše recitované. Proč ta změna?
To je jednoduché. Snažili jsme se vokály dělat tak, jak si je vyžaduje samotná hudba. Většina toho je naprosto spontánní záležitost, která vznikla při nahrávání a poslechu hudby. Dopředu jsme přesně nevěděli, co a jak bude znít. A to je přesně ten postup, co mě baví úplně nejvíce. Dopředu totiž nevíte, jak vše dopadne. To je to největší dobrodružství.
OM: Když už jsem nakousnul zpěv, nemůžu se nezeptat – vedle „tradiční“ angličtiny máme možnost slyšet i francouzsky zpívaný text. Proč zrovna francouzština? Možná si teď odpovím sám, ale ty texty mi přijdou (nehledě na to, o čem jsou) více romantické, zasněné a více se hodí ke konceptu PfA tak, jak ho vidím já… nebo je to díky tomu, že Lenka, která onu francouzštinu zpívá, se nyní právě nachází v zemi galského kohouta?
Texty jsou mnohdy skutečně téměř intimní a k tomu se francouzština hodí skvěle. Lenka se na albu podílela nejen jazykovou úpravou, ale i ilustracemi. Odvedla kus neuvěřitelné práce a být v její společnosti nejen ve studiu bylo třešničkou na dortu.
Myslím si, že výsledek za to určitě stojí. Celkově mě lingvistické hrátky docela zajímají a do budoucna se pokusím toto odvětví ještě nějak rozvinout.
OM: Líbí se mi, že booklet desky obsahuje i český překlad písní. Mnoho domácích kapel, které zpívají angličtinou, nechávají překlad na samotném posluchači a jak je známo, není překlad jako překlad. Chtěl jsi tím, že jsi na obal nechal natisknout tvoji českou interpretaci textu, docílit většího důrazu na text písně a to, co má říci posluchačům? Já osobně se nad texty více pozastavil než mám ve zvyku při pročítání jiných bookletů, kde si text musím sám překládat. Takže za mě osobně, díky za to!
Není zač. Jak jsem naznačil už v úvodu, k docílení úplného zážitku je potřeba vstřebat všechny složky tohoto díla, což si neuvědomují úplně všichni. Čeština i angličtina jsou oba nádherné jazyky, ale převod mezi nimi není vždy bezztrátový. Dvojjazyčný text tak pomáhá lépe porozumět, což je jedině ku prospěchu. Navíc právě snaha vtáhnout posluchače do centra dění je jednou z hlavních myšlenek tohoto alba.
OM: Debutové album po lyrické stránce vycházelo z díla H. P. Lovecrafta, avšak na desce druhé bylo od něj víceméně ustoupeno. Je to záměr? Aby vaše tvorba nebyla spojována jen s touto literární ikonou a vy mohli ukázat, že umíte vzít inspiraci i jinde, ukázat více svou vlastní, osobitou tvář?
Přesně tak. Album je Lovecraftem inspirováno, nevychází však JEN z něj. Inspirací je spousta a já bych chtěl dávat více prostoru vlastním myšlenkám a kombinovat více pramenů a tvořit tak věci nové. Kapel, které přímo vycházejí z mistrovství díla, je spousta, my chceme být vždy jiní – divní! V tomhle bych chtěl do budoucna určitě pokračovat a dále rozvíjet.
OM: Album jsi nahrával sám, ale PfA jsou i koncertně aktivní, a k tomu je potřeba více lidí. Představ nám, prosím, jednotlivé hráče a jak těžké bylo dát dohromady sestavu, která by byla schopna zahrát hudbu PfA i živě. V jednom rozhovoru, cca tři roky zpět, jsi říkal, že to bude opravdu fuška, že většina skladeb má cca 20 kytarových stop. Já vás viděl jednou (pokud tento rozhovor vyjde, jakože vyjde, po 23. lednu, tak podruhé) a byl jsem s koncertem nadmíru spokojen.
Aktuální koncertní sestava se poprvé vůbec viděla dva týdny před vystoupením na legendárním Brutal Assaultu. Jak je asi patrné, přenést atmosféru, která se nachází na desce, není vůbec snadné a já jsem rád, že sestava, za kterou stojí Čepa (Forgotten Silence a Ador Dorath ) spolu s mladým Jardou a Jakubem funguje nádherně!
Uvidíme, jak bude probíhat příprava nového materiálu a jak velkou mírou se na něm podepíšou právě tito skvělí muzikanti.
OM: V onom rozhovoru jsi také říkal, že bys rád udělal tradici, kdy vezmeš nějaký známý song a předěláš ho do kabátu PfA. Na Oceanize to byla Enjoy the Silence od Depeche Mode, ve vašem podání pojmenovaná Enjoy the Graveyard Silence. Je něco takového i na AE0N5? Přiznám se, že jsem nic nezaregistroval, takže pokud tam něco takového je, předem se omlouvám za svou neznalost :)
Hehe, jsi skutečně znalý :) Ano, v minulosti jsem takto předělal Depeche Mode a nebo drum & bassove Pendulum. Na aktuálním albu jsem ale nechtěl kazit pracně budovanou atmosféru, a proto další podobné experimenty budou následovat samostatně :) Mám spoustu šílených nápadů a strašně se těším, až bude chvíli čas na jejich realizaci.
https://www.youtube.com/watch?v=ckUvv8vlO2M
OM: Ohledně PfA je to asi vše, co mě zajímalo, ale měl bych ještě pár dotazů kolem. Mimo PfA jsi aktivní i s Awrizis. Jak to vypadá tam s další deskou?
Snad mohu prozradit, že v době, kdy píši tento rozhovor, probíhá finální mix a mastering již nahraných skladeb pro tajný projekt, který vyjde v první polovině tohoto roku pod hlavičkou AWRIZIS :) Potřeboval jsem si po všech těch romantikách pořádně zařvat a trochu vyblbnout :)
OM: Co se tvé osoby týká, jsi docela aktivní hráč. Na FB profilu kapely, teď přesně nevím, která to byla, se objevilo video s textem, který říká něco o tom, že Children of Bodom hledají kytaristu a že to zkoušíš. Jelikož bylo nedávno oznámeno, že ChoB již našli stálého hráče, kterým je Daniel Freyberg (ex-Norther), tak se nezadařilo. Ale poslal jsi to video i Childrenům? Pokud ano, byla nějaká zpětná reakce?
Kapely jako Children of Bodom nebo teď posledně Katatonia jsou jedny z mých nejoblíbenějších a myslím, že to je z mé tvorby i patrné. Samozřejmě by byl splněný sen s nimi vystupovat, ale je třeba si uvědomit, že se jedná o naprosté profesionály, kteří vyžadují naprostou oddanost tomu, co dělají :) Je samozřejmě jasné, že dají přednost muzikantům ze stejné země :) Od obou kapel jsem dostal velice milý mail, který i tak potěšil a naopak dodal ještě více chuti dělat podobné věci :)
OM: Poslední dotaz. Plány do budoucna, ať už s PfA či Awrizis.
Tvořit a dělat to, co mě naplňuje, ať už to bude cokoliv :) Pro obě kapely mám připravené další zvláštní projekty a už se nemohu dočkat, až na nich začnu pracovat a až je uslyšíte:)
Fotografie zaslány kapelou, díky!