Středeční večer 20. dubna byl ve znamení folk/pagan akce s názvem Black Trolls Over Europe. Akce se konala v prostorách Abatonu pod záštitou Metalgate. Vzhledem k tomu, že koncert byl naplánován právě na středu, což je všední den, nepočítala jsem s moc velkou účastí. Nebyla jsem daleko od pravdy, lidí tu bylo vážně málo.
Jako první se odvážili na jeviště vylézt Nothgard. Tato epická paganová kapela z Německa efektně započala svou show nejprve řádným intrem, což byl první signál pro návštěvníky, aby se přesunuli od baru pod stage. Mile mě překvapil vcelku dobrý zvuk, což v Abatonu není zvykem. Dokonce jsme si mohli všimnout, že původní bubeník pro live vystoupení Franz Löchinger chybí a místo něj zaskočil bývalý bubeník kapely Toni Buchmüller. Zpěvák Dom se snažil získat si fanoušky a trochu rozpohybovat dav pod sebou. Nutno uznat, že se mu to povedlo, a lidé, i když jich bylo málo, reagovali. Klávesista Rosh se dokonce naučil i pár českých vět, které s radostí ihned předvedl. Proto během úspěšné show zaznělo: „ Vítejte, Praha! Jak se mate?“ Během druhé písničky už jsem konečně zaslechla i folk, který jsem tento večer očekávala. Za několik dalších minut už vzniká pod pódiem první kotel. Slyšet jsme mohli písničky jako Spirit, Victory nebo Ragnarok. Hoši mimo jiné dodali, že ještě nikdy nebyli zklamaní, když hráli v Praze. I dnešní večer patří k těm vydařeným.
Druhou nastupující kapelou byli horkokrevní Španělé Northland. Potěšila mě jejich snaha mít co nejkvalitnější zvuk, který si zkontroloval sám zpěvák kapely Pau. Povšimnout jsme si mohli také výměny hráče na šestistrunnou basovou kytaru, a tou byl Vic místo Yolandy, která opustila kapelu těsně po vydání nového a prvního studiového alba Northland. Tato kapela má vůbec spletitou historii, co se týče členů. Vyměnit již dokázali skoro všechny, jediný stálý a od počátku působící člen je zpěvák a hlavní kytarista Pau. Pokud jde o zvuk, ten byl poměrně dobrý. Northland kombinují folkové houslové pasáže s melodickými kytarovými riffy a svěžím zvukem bicích. Lidé reagovali intenzivně a vznikla snaha i o kotel, do kterého se přidal samotný Pau i s kytarou. Zazněly písničky jako Northland, Immortal forest song, Old town´s inn, Where the heroes die, Revenge a Ancientales, přičemž kromě poslední ze jmenovaných jsou všechny z nového alba. Na to, že pánové vydali teprve své první studiové album, lze v jejich hudbě cítit španělskou horkokrevnost. Máme se na co těšit, jestliže zavítají do České republiky ještě jednou.
Dalšími na řadě byli němečtí Kromlek. I ti nastoupili poslušně s intrem, přičemž začátek byl nadmíru efektní ve smyslu hry bicích a elektrických kytar. Stylem, řekla bych, se mírně lišili od ostatních. Nebyl to klasický folk/pagan metal. Místy to připomínalo až corovou řež. Zpěvák, který mi až příliš připomínal vůdce za 2. světové války, dynamicky vyzýval fanoušky k circle-pitu. Stačilo dvakrát naznačit, a bylo to tu. I přes tak malou účast vzniklo něco takového, jako je divoký circle-pit. Přestože se pánové dle stylu hudby příliš nehodili mezi ostatní účinkující, i tak zapadli zcela určitě do line-upu a rozproudili dav snad nejvíc. I Kromlek pochválili Prahu za účast na koncertech, byli zde již podruhé a vždy nadmíru spokojení.
Příbuzní Kromlek, němečtí Gernotshagen vyznačující se black pagan metalem, zahráli úctyhodnou show bez poskrvn. Jenže působili pro mě poněkud nudně. Hudebně velice dobrý kousek, který si poslechnu doma, ale naživo je vidět nemusím. Proč také, když stojí většinou jako přibití a odehrají si jen to, co musejí.
Projekt Heljareyga z Faerských ostrovů pod záštitou Heri Joansena (Týr) měl trochu větší úspěch. Velice mě zaujaly bicí, kterým bych tu nemohla nic vytknout. Ovšem čistý vokál pozbyl „chuti“. Nedokážu odhadnout, zda to způsobilo špatné naladění zvuku, či samotné naladění zpěvákových hlasivek, ale často se mi zdálo, že mu to „ujelo“. Vůbec nepomáhalo, že se zpěvem pomáhal i basák. Ovšem celkový projev kapely hodnotím velice kladně. Připomínalo mi to obdobu Sonaty Arcticy (projevem a hlavně vokály). Dokonce toto byla jediná kapela, která neměla klávesy.
Poslední a nejúspěšnější kapela večera, co se týče reakcí a „paření“ fanoušků, byli Wolfchant. Taktéž němečtí sousedé. Jejich hudba zní jako by ovlivněna black, pagan a power metalem. Celý koncert se vyznačoval až agresivními vokály obou zpěváků, které v některých partech přecházely až do čistého chorálního zpěvu. Jako kytarista zde nastoupil zpěvák první kapely Nothgard. Řekla bych, že tato kapela působila na stagi nejjistěji ze všech. Pánové věděli, co se od nich očekává a jakou práci mají odvést.
Co se týká organizace, kterou zaštítil Metalgate, nemůžu nic vytknout. Vše sedlo, vše bylo na čas a pohodlné, na oko ladící. Jedinou výtku bych měla k produkci Abatonu, a to pokud jde o osvětlení. Myslím, že by pány nezabilo si s tím trochu více pohrát.
Celkově Black Trolls over Europe hodnotím jako nad očekávání povedenou akci.