

Na památku Quorthonovi
* 1966 - † 2004
Země: Švédsko

Aktivita: 1983 - 2004
Styl: Black Metal, Viking/Thrash Metal
Texty: Anti-Krist, Satan (dříve), Norská mytologie, Odinismus
Bathory a Quorthon (Thomas Forsberg * 17.2.1966 - † 3.6.2004) k sobě neodmyslitelně patří. V roce 1980 utíká tehdy 14-tiletý Thomas ze školy s představou, že se bude živit tvrdou muzikou. Tři roky se různě potlouká, hraje se svými kamarády všemožné převzaté písničky, až nakonec pod vlivem desky „City Baby in the Attack by Rats” od britských G.B.H. a pod vlivem tvorby Motörhead zakládá Thomas s Jonasem Akerlundem a Freddanem v roce 1983 kapelu NOSFERATU, kterou záhy přejmenovává na VLAD TEPES, SABBATICUM, PURGATORY a nakonec na ELIZABETH BATHORY. Sám sebe nazývá Quorthon podle jednoho mytologického Ďábla sedmi princezen. Ještě týž rok zkracuje Quorthon jméno kapely na BATHORY.

V roce 1984 požádal Quorthon svého známého, aby umístil dvě jeho věci na kompilačku Scandinavian Metal Attack. Skladby „Sacrifice“ a „Return Of Darkness And Evil“ se producentovi natolik zalíbily, že se rozhodl pronajmout kapele primitivní studio (garáž) Heavenshore, kde v červnu 1984 za pouhých 56 hodin Quorthon a dva nejmenovaní hosté natočili na 8-stopý kotoučák kultovní debut Bathory. Alba se prodalo přes 15 000 kopií. Po tomto úspěchu nabídlo vydavatelství Under One Flag vydání dalšího alba, které Quorthon s hosty nahrál na přelomu ledna a února 1985 v profesionálním studiu Elektra. Album „The Return...“ je opět plné satanistických a perverzních textů, stejně jako debut a je ještě tvrdší a temnější. V září 1986 se Quorthon vrací do primitivního studia Heavenshore, kde zplodil opět s hosty třetí, přelomové album „Under The Sign Of The Black Mark“. Quorthon, k překvapení všech, odmítl satanská témata a označil satanismus stejně jako křesťanství a ostatní za falešná náboženství. Polovina materiálu ještě vychází z úderného blackmetalu prvních dvou alb, ovšem ve skladbách jako „Call From The Grave“, „Enter The Eternal Fire“ či „13 Candles“ zazní inovativní prvky: klidnější střední tempo, klávesový podklad, expresivní sóla a tyto skladby jsou prostoupeny pohanskou epickou atmosférou. Po vydání tohoto alba Quorthon přestává poslouchat metal a je stále více ovlivňován klasickou hudbou (R.Wagner, L.van Beethoven) a skandinávskou mytologií. V roce 1988 opět v garáži Heavenshore nahrává Quorthon kvanta materiálu, ze kterého vybírá 8 nejrychlejších skladeb na album „Blood Fire Death“. Zbytek materiálu ukládá do igelitového pytle a ten se o mnoho let později promění na album „Blood On Ice“. Na „Blood Fire Death“ již naplno vyniká schopnost Quorthona navodit vikingskou atmosféru a blackmetal v písních „A Fine Day To Die“ a „Blood Fire Death“ připomíná jen nakřáplý zpěv Quorthona. V červnu 1989 se Quorthon naposledy zavírá do studia Heavenshore, aby nahrál materiál pro již ryze viking/pagan metalové album „Hammerheart“ - první takové v historii. V roce 1991 Quorthon nahrává již v novém studiu Montezuma další skvost paganmetalu „Twilight Of The Gods“. V textech i skládání hudby byl Quorthon značně ovlivněn dílem kontroverzního Friedricha Wilhelma Nietzcheho. Po nahrání tohoto alba se Quorthon cítil vyčerpán. Do tvůrčího procesu ho vrátil až jeho sólový projekt „Album“- mix rock’n’rollu a grunge s čistým vokálem. Quorthonovi se vrátila radost z hudby a jelikož poptávka po dalším albu Bathory byla velmi silná, tak se během let 1994 a 1995 zrodila dvě thrash/deathová alba „Requiem“ a „Octagon“, obě na hony vzdálená velkolepým kompozicím předchozích vikingských desek. Obě alba u kritiky i u fanoušků propadla a jméno Bathory se poprvé zachvělo. Aby se Quorthon svým fanouškům zavděčil, oprášil svou starou nahrávku ze studia Heavenshore a po dlouhých náročných úpravách spatřil světlo světa v roce 1996 další skvost vikingského pagan metalu - „Blood On Ice“. Po další pauze vyplněné Quorthonovým sólovým dvojalbem „Purity Of Essence“ se v roce 2001 objevuje nová deska „Destroyer Of Worlds“, která byla nahraná a smíchaná za pouhých 120 hodin. Deska obsahuje jak rychlé thrash/deathové vypalovačky, tak pomalé opusy v čele s majestátním otvírákem „Lake Of Fire“. Poslední dvě alba „Nordland I“ a „Nordland II“ nahrává Quorthon v roce 2002. Opět se mu podařilo navodit atmosféru svých prvních vikingských alb a obě desky jsou přijaty jak fanoušky, tak kritikou s nadšením.
Členové Bathory

Koncertní činnost
Díky výše uvedenému je jasné, že Quorthon s Bathory nikdy naživo nevystupoval (vyjma několika vystoupení v úplných začátcích). Pouze po vydání druhé desky dostal Quorthon nabídku na turné se Sodom, ale Quorthon v té době nesehnal bubeníka, který by s ním turné odjezdil. Chvíli to vypadalo, že se na bubenické sesli zjeví Witchhunter ze Sodom, ale po několika zkouškách z toho sešlo a to byl poslední pokus Quorthona o živé vystoupení.
Tajemno
Okolo Bathory se od začátku šíří nádech tajemna a mystiky. Quorthon sám záměrně zamlžoval a přetvařoval různé informace, nevyvracel různé spekulace a podporoval různé domněnky. Poskytoval velmi málo rozhovorů a v nich byl spíše zdrženlivý než výřečný. A tak se v té době mohli fanoušci o Quorthonovi dočíst, že žije v netopýří jeskyni, pije krev malých dětí a že si znetvořil obličej. Rouška tajemna zahaluje i jeho spoluhráče na nahraných deskách. Tajemno se nakonec dotýká dodnes i jeho smrti. Na internetu se můžete dočíst, že Thomas Forsberg zemřel buď 3.června nebo 7.června 2004. Pravda může být taková, že Quorthon byl nalezen dne 7.6.2004 doma mrtvý, ale zemřel na selhání srdce o 4 dny dříve. Ale kdo ví...
Zdroje: bathory.se (dnes již nefunkční), abysszine.com, bathory.nu
- Freddan (Fredrick Hanoi) - baskytara (1983-1984)
- Jonas Akerlund (Vans McBurger) - bicí (1983-1984)
- Vvornth - bicí (1989-1991)
- Kothaar - baskytara (1989-1991)
- The Animal (Björn Kristensen)- zpěv (1983)
Diskografie
Studiová alba
(1984)

(1985)

Black Mark (1987)

(1988)









Kompilační alba
- Touch of Death (Black Mark Records, BMCD26) (1992)
- Jubileum Volume I (1992)
- Jubileum Volume II (1993)
- Jubileum Volume III (1998)
- Katalog (2003)
- In Memory of Quorthon (2006)
- Single (Single, 1994)
- Album (1994)
When Our Day Is Through (EP, 1997) - Purity of Essence (1997
Hudební ukázky
Skladba "One Rode To Asa Bay" popisuje kristianizaci Skandinávie a pochází z alba Hammerheart (1990). Quorthon ji věnoval C. Dean Anderssonovi, který mu dříve posílal některé své knihy. Jméno vesnice z písně, Asa Bay, pochází z pseudonymu Asa Drake, který Andersson použil v některých ze svých knih. Videoklip byl natočen přímo v Norsku, což doplnujě ideu písně. Obsahuje scény hrající kapely a na pozadí příběh osadníků, přinášející nové náboženství do země. Celých 5 000 dolarů (cca 100 000,- Kč) za tvorbu videoklipu platil sám Quorthon ze své kapsy.
Další ukázky: